Hver gang du crossposter mister du en kunde

Okay, så fik jeg din opmærksomhed. Ja, overskriften sætter tingene lidt på spidsen, men der ligger en sandhed bag det. At crossposte er en teknisk fidus. Men gør du det med lukkede øjne, så der et problem, for det signalerer en helt forkert holdning. En holdning til dit publikum og dine kunder. Desværre ser jeg alt for ofte blinde crossposts – som denne fra hjemmeside til Twitter:

Det førte til, at jeg havde en mindre sammensmeltning på Twitter.

Crossposting med blinde øjne er arrogant

Nogen vil måske tænke, at blind crossposting har intet at gøre med brand co-creation, men det har det. Helt centralt i brand co-creation er at opfatte individer som en vigtig og relevant aktør og ikke blot som en passiv kunde. I bund og grund handler det om, hvordan du opfatter dine kunder. I mit første blogindlæg bad jeg danske virksomheder om ikke at være arrogante. At antage at dine kunders verden drejer sig rundt om din virksomhed, produkt eller brand er arrogant. At antage at de sidder og venter på næste gang I laver Facebookopdatering, tweeter eller lægger et billede på Instagram er arrogant.

Kig op fra navlen

Jeg håber virkelig, at flere virksomheder flytter fokus fra det navlebeskuende over til at spørge: “Hvordan løser vi vores kunders problemer?” eller “Hvordan hjælper vi dem med at opnå deres mål?”.

Hvad har det så med crossposting at gøre? Når du blindt crossposter fra Facebook over i Twitter eller fra Twitter over i LinkedIn, så signalerer du indifference og arrogance over for dit publikum dvs. din (potentielle) kunde. Og det er jo ærgerligt, hvis det slet ikke er sådan, som det forholder sig.

Forstå din kunde, forstå dit medie

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, SnapChat, Vine og så videre er forskellige i ikke blot deres funktioner, men endnu vigtigere i deres kultur. Det vil sige:

  • Hvordan taler man på mediet?
  • Hvad er brugernes formål med at være der?
  • Hvilke uskrevne regler findes der?

Det er derfor nødvendigt at sætte sig ind i mediet for at kunne forstå din kunde. Hvis du ikke gør det og bare blindt crossposter, så risikerer du at fremstå indifferent og arrogant. Du signalerer nemlig, at din virksomheds budskab er så vigtigt for modtageren, at det kan være lige meget, hvordan det fortælles. For at vende tilbage til den lidt kontroversielle overskrift. Jeg mener det faktisk.

Det som du gør dårligt, gør dine konkurrenter bedre

Måske sker det ikke lige med det samme. Men med crossposts er du i høj risiko for at irritere dit publikum og med tiden blive irrelevant. I første omgang kan det føre til et unlike eller unfollow. Et unlike eller unfollow betyder, at du er faldet i værdi i din kundes øjne. Du er ikke længere relevant, interessant eller likeable. Og hvis dine konkurrenter er relevante, interessante og likeable, så rykker kunden over til dem før eller siden. Derfor: sæt dig ind i mediet. Fx ved at stille de tre spørgsmål, som står længere oppe. Brug et stykke tid på mediet, så du kan få det ind under huden og nemmere kan svare på de tre spørgsmål. Du vil hurtigt opdage de forskellige mediers store og små forskelle og se hvor meget mere både virksomheden og dine kunder vil få ud af det.

Inspirationseksempel

For ikke at ende dette indlæg alt for mavesurt, så får du her et fedt eksempel på, hvordan den samme historie kan fortælles på forskellige platforme på forskellige måder.

Jeg er fan af P3’s håndtering af Danmarks Indsamlingen! Det er selvfølgelig et godt formål, men det er alligevel en udfordring at få folk til at donere penge. Så hvordan løser man denne udfordring på tværs af forskellige platforme?

På Instagram brugte P3 deres udsendte reporter til at fortælle “den klassiske” indsamlingshistorie, hvor pæne billeder og følelser var i fokus.

På Facebook fik fortællingen et humorisk twist.

På Twitter var de også sjove, men fortalte mere om de præmier, som lytterne kunne vinde, hvis de donerede penge.

Så næste gang du ser den lille fikse funktion på Instagram til at crossposte på Twitter, så stop!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *